کد خبر: ۷۷۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ 26 August 2019

تابناک / کارگردانی نمایش آیینی "شال برون" گفت: تئاتر خیابانی مریوان بسیاری از آیین کهن مناطق مختلف کشور را در زنده و احیاء کرده است.

 

چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی| تئاتر خیابانی مریوان آیین‌های کهن را زنده کرده است

امیر امینی که با کارگردانی نمایش آیینی "شال برون" که از شهر لاهیجان در چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی حضور یافته است، در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم در مریوان اظهار داشت: نمایش شال برون در خصوص یکی از مراسمات خاص ناحیه لاهیجان است.

وی افزود: داستان نمایش به وضعیت دو پسری می‌پردازد که هر دو عاشق دختر ارباب محله می‌شوند و برای به دست آوردن دختر با یکدیگر در تکاپو هستند.

کارگردانی نمایش آیینی "شال برون" در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با ذکر اینکه در میانه نمایش، ارباب مراسم شال برون را برای تعیین شخص برنده برگزار می‌کند، گفت: هر کس که بتواند برنده این مسابقه باشد می‌توانست با دختر ارباب ازدواج کند.

وی با بیان اینکه سابقه شرکت در 9 دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را در کارنامه هنری خود دارد، تصریح کرد: گنجاندن و اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی در قالب جشنواره یکی از بهترین اقدامات صورت گرفته در راستای مردمی کردن تئاتر خیابانی است.

امینی با تأکید بر اینکه اجرای نمایش‌های خیابانی می‌تواند در صیانت، حفظ و انتقال سنن، آداب، رسوم و فرهنگ به نسل‌های مختلف نقش مهمی را به خود اختصاص دهد، خاطرنشان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به خوبی توانسته در قبال این وظیفه خطیر ایفای نقش کرده و بسیاری از آیین کهن مناطق مختلف کشور را در کالبد نمایش خیابانی زنده و احیاء کند.

وی با اذعان به اینکه جشنواره با ضعف‌ها و قوت خود در حال رشد و بالندگی است، اظهار کرد: مسئولان باید توجه داشته باشند که جشنواره در حال رسیدن به بلوغ است و باید با استفاده از متدهای علمی و به روز جهانی پایه‌های اولیه آن را تقویت و مستحکم‌تر سازند.

کارگردانی نمایش آیینی "شال برون" برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را در شرایط اقتصادی کنونی پر قدر و شایان تقدیر دانست و ادامه داد: اهتمام مسئولان و مردم در راستای اجرای به‌موقع و زیبای جشنواره نشان از اهمیت و جایگاه پررنگ فرهنگ و هنر در میان مردمان این سرزمین هنرپرور است.

وی در ادامه با پیشنهاد صدور پیام و هدف جشنواره به سایر استان‌ها و اقصی نقاط دنیا به زبان هنر و تئاتر، خاطرنشان کرد: هنرمندانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند نیز در قبال آن احساس مسئولیت کرده و با ارائه آثار کیفی بر غنای آن ببخشند.

امینی در پایان با اعلام اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ظرفیتی را برای آشنایی فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر فراهم ساخته است، یادآور شد: تلاش شود تا امکان حضور هنرمندانی از سراسر کشور که سفیران فرهنگ و آداب شهرشان هستند، در جشنواره فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار